Teacher Subjectivity and Identity in the Age of Artificial Intelligence

Teacher Subjectivity and Identity in the Age of Artificial Intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue2-fulltext-3453

Keywords:

AI, algorithmic governmentality, Artificial Intelligence, subjectivity, teacher identity

Abstract

The advance of Artificial Intelligence (AI) has generated significant transformations in the educational field. The datification and the use of homogenizing and standardizing platforms and devices affect the construction of the teaching subject in the context of algorithmic governmentality. This paper, from a critical approach based on biopolitics and psychopolitics, examines the impact of AI on subjectivity and teacher identity, in order to explore its possible effects on the educational process. With this aim, 18 female university students from the Faculty of Education of the University of Barcelona were interviewed about their experiences and expectations with AI in the learning process. Through a content analysis we identify the main discourses that suggest that AI not only operates as a pedagogical tool, but also as a control device that redefines educational practices and power relations in the educational environment. Finally, we reflect on possible strategies of resistance and reconfiguration of teacher identity in a scenario mediated by intelligent technologies. 

Author Biographies

Tabata Contreras-Villalobos, Universitat de Barcelona

Tabata Contreras-Villalobos

Investigadora Postdoctoral Juan de la Cierva

Departamento de Didáctica y Organización Educativa

Universidad de Barcelona

tabata.contreras@ub.edu

ORCID: : http://orcid.org/0000-0002-6579-9269

Gustavo Herrera-Urizar, Universitat de Barcelona

Gustavo Herrera-Urízar

Investigador Postdoctoral Juan de la Cierva

Departamento de Didáctica y Organización Educativa

Universidad de Barcelona

gustavo.herrera@ub.edu

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3546-8976

References

Arriagada-Bruneau, G. (2024). Una mirada crítica a la ética de la IA: de preocupaciones emergentes y principios orientadores a un desvelar ético. Resonancias. Revista de Filosofía, 17, 101-120. https://doi.org/10.5354/0719-790X.2024.74438

Ayala-Colqui, J. (2022). La apuesta política de Silicon Valley ¿Tecnoliberalismo o ciber-liberalismo? Latin American Journal of Humanities and Educational Divergences, 1(1), 1-11.

Aparici, R., & Martínez-Pérez, J. (2021). El algoritmo de la incertidumbre: Una mirada crítica a la sociedad digital. Gedisa.

Baleriola, E., & Tirado, F. (2023). De la bio a la psicopolítica: los dispositivos contemporáneos para la gestión de la psique. En Gobernar los cuerpos: La biopolítica como caja de herramientas (pp. 245-270). Tirant Humanidades.

Baleriola, E., & Contreras-Villalobos, T. (2021). La educación virtual no es buena ni mala, pero tampoco es neutra. Algunos apuntes sobre los efectos de la COVID-19 en educación. Sociología y tecnociencia, 11(Extra_1), 209-225.

Bauman, Z, & Lyon, D. (2013) Liquid Surveillance: A Conversation. Polity Press.

Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-63. https://doi.org/10.30944/20117582.2365

Braidotti, R. (2020). El conocimiento posthumano. Gedisa.

Bravo, S., & Prats, E. (2021). Performatividad y accountability en educación: una mirada desde el “paradigma neurológico” de Byung Chul Han. Foro de Educación, 19(1), 159-180.

Calvo, P., & Saura-García, C. (2024). Democracia de la vigilancia: Datos, activismo y contrapoder. Revista Internacional de Pensamiento Político, 19.

Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia (RED), 18(56). https://revistas.um.es/red/article/view/321581

Castrillón, A., & Arango, M. (2022). Materiales para la comprensión de una gubernamentalidad algorítmica. Dorsal. Revista de Estudios Foucaultianos, 3(5), 113-130.

Carr, N. (2010). The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. New York: W. W. Norton & Company.

Dellepiane, P., & Guidi, P. (2023). La inteligencia artificial y la educación: Retos y oportunidades desde una perspectiva ética. Question/Cuestión, 3(76), e859-e859. https://doi.org/10.24215/16696581e859

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis. Revista Latinoamericana, 13. http://journals.openedition.org/polis/5509

De La Cruz, M., Benites, E., Cachinelli, C., & Caicedo, E. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2), 238-251.

Fardella, C., & Sisto, V. (2015). Nuevas regulaciones del trabajo docente en Chile. Discurso, subjetividad y resistencia. Psicologia & Sociedade, 27(1), 68-79.

Fisher, M. (2014). El fin de la era del capitalismo: Vivir en el tiempo de la acumulación flexible. Kairós.

Forero, M. G., & Herrera-Suárez, H. J. (2023). ChatGPT in the Classroom: Boon or Bane for Physics Students' Academic Performance?. arXiv. https://arxiv.org/abs/2312.02422

Forero-Corba, W., & Negre-Bennasar, F. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 209-253. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37491

Foucault, M. (2007). El nacimiento de la biopolítica. Fondo de Cultura Económica.

García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279

Generalitat de Catalunya. (2018). Marc de la competència digital docent (MCDD). Departament d’Educació.

Generalitat de Catalunya. (2020). Pla d’Educació Digital de Catalunya (2020–2023). Departament d’Educació.

Gulson, K. N., & Witzenberger, K. (2022). Repackaging authority: Artificial intelligence, automated governance and education trade shows. Journal of Education Policy, 37(1), 145–160. https://doi.org/10.1080/02680939.2021.1938551

Han, B. C. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Han, B. C. (2014). Psicopolítica. Herder.

Han, B. C. (2021). No-cosas: Quiebras del mundo de hoy. Taurus.

Haraway, D. (2013). A cyborg manifesto: Science, technology, and socialist-feminism in the late twentieth century. In The transgender studies reader (pp. 103-118). Routledge.

Inostroza, F.A., & Falabella, A. (2021). Educadoras diferenciales en Chile frente a las políticas de rendición de cuentas: Incluir, estandarizar y desobedecer. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 123-148.

Jacovkis, J., Rivera-Vargas, P., Parcerisa, L., & Calderón-Garrido, D. (2022). Resistir, alinear o adherir. Los centros educativos y las familias ante las BigTech y sus plataformas educativas digitales. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (82), 104-118. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2615

Ju, Q. (2023). Experimental Evidence on Negative Impact of Generative AI on Scientific Learning Outcomes. arXiv. https://arxiv.org/abs/2311.05629

Kitchin, R. & McArdle, G. (2016). What makes Big Data, Big Data? Exploring the Ontological characteristics of 26 datasets. Big Data & Society, 1-10. https://doi.org/10.1177/2053951716631130

Lehmann, M., Cornelius, P. B., & Sting, F. J. (2024). AI Meets the Classroom: When Does ChatGPT Harm Learning?. arXiv. https://arxiv.org/abs/2409.09047

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.

Molina-Pérez, J., & Luengo, J. (2020). Reconstrucciones “Resilientes” de la Identidad Profesional del Profesorado: Endoprivatización y Cultura Performativa en Andalucía (España). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 57-75. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.003

Morales, K. (2023). La producción del sujeto autónomo en las plataformas digitales de trabajo. Psicoperspectivas, 22(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol22-Issue1-fulltext-2786

Moreno Padilla, R.D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022

Orellana-Fernández, R., Merellano-Navarro, E., Almonacid-Fierro, A., & Brito, O. (2023). Identidad docente de profesores (as) que ejercen en escuelas diferentes: Montessori y Waldorf-Steiner. Educação e Pesquisa, 49, e251652.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994

OCDE (2021). Artificial intelligence in education: Promises and implications for teaching and learning. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/589e27ac-en

Rouvroy, A., & Berns, T. (2018). Gobernabilidad algorítmica y perspectivas de emancipación: ¿lo dispar como condición de individualización por relación? Ecuador Debate, 104, 124-147.

Sandoval Mena, M., Simón Rueda, C., & Echeita Sarrionandia, G. (2020). ¿Qué me ayuda a aprender y participar?: Herramientas para recoger las voces de los estudiantes. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 11-77.

Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.

Silgado-Tuñón, D. A., & López-Flores, J. I. (2025). Inteligencia Artificial Generativa en la Educación Superior: una Revisión Sistemática. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación, 73, 1–19. https://revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/1709

Sisto, V. (2020). Desbordadas/os: Rendición de cuentas e intensificación del trabajo en la universidad neoliberal. El caso de Chile. Education Policy Analysis Archives, 28(7). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4907

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja negra.

Stiegler, B. (2016). Dans la disruption. Comment ne pas devenir fou? Les Liens qui Libèrent.

Twabu, K. (2024). Unveiling power dynamics in AI-enabled education: A Foucauldian perspective. Annals of the University of Craiova – Psychology, Pedagogy Series, 46(2), 162–176.

Van Dijk, J. A. (2020). The network society. SAGE.

Verger, A., Fontdevilla, C., & Parcerisa, L. (2019). Reforming governance through policy instrument: how and to what extent standards, tests and accountability in education spread worldwide. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(2), 248-270. https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1569882

Wecks, J. O., Voshaar, J., Plate, B. J., & Zimmermann, J. (2024). Generative AI Usage and Exam Performance. arXiv. https://arxiv.org/abs/2404.19699

Zuboff, S. (2021). La era de capitalismo de la vigilancia. Paidós.

Published

2025-07-15

How to Cite

Contreras-Villalobos, T., & Herrera-Urizar, G. (2025). Teacher Subjectivity and Identity in the Age of Artificial Intelligence. Psicoperspectivas, 24(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol24-Issue2-fulltext-3453
Loading...