Subjective Well-Being in the trajectories of immigrant schoolchildren in three Chilean schools

Subjective Well-Being in the trajectories of immigrant schoolchildren in three Chilean schools

Authors

  • César Marcelo Díaz Pacheco Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009).
  • María Leonor Conejeros Solar Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009).
  • Juan Llanes Ordóñez Instituto de Investigación en Educación. Facultad de Educación, Universitat de Barcelona, España
  • María Paz Sandín Esteban Instituto de Investigación en Educación. Facultad de Educación, Universitat de Barcelona, España

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue3-fulltext-3302

Keywords:

child welfare, immigrant education, immigration, intergroup relations

Abstract

Transition from the school of origin to the host school is conceived as a high-risk transition for the migrant group given the impact on well-being of having to move to a new territory. Thus, this study analyses the subjective well-being in the educational trajectories of immigrant schoolchildren in the Valparaíso Region, Chile. For this purpose, a qualitative cross-sectional research was carried out using a collective case study in three Chilean public schools. In particular, individual interviews and participatory group methodologies were applied, both of a biographical-narrative nature. The findings reveal several factors that have an impact on subjective well-being, such as family support, peer relationships, teachers as support, and projects for entrepreneurship and entry into post-compulsory education. These elements are positioned as key protectors in the optimal development of the trajectories of foreign students inserted in educational environments of reception.    

Author Biographies

César Marcelo Díaz Pacheco, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009).

El Dr. César Díaz Pacheco es investigador Postdoctoral en el Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009) de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Su línea de estudio se ha desarrollado en torno a la perspectiva multimodal y los métodos de investigación biográfico-narrativos con población inmigrante en contextos educativos. 

https://orcid.org/0000-0001-5367-7160

María Leonor Conejeros Solar, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009).

La Dra. María Leonor Conejeros Solar es Investigadora Principal del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva (SCIA ANID CIE160009). Profesora de la Escuela de Pedagogía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Ha desarrollado estudios en el campo de la inclusión educativa y las altas capacidades.

https://orcid.org/0000-0001-9725-9753

Juan Llanes Ordóñez, Instituto de Investigación en Educación. Facultad de Educación, Universitat de Barcelona, España

El Dr. Juan Llanes Ordóñez es Profesor Titular de la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona, España. Su línea de investigación se enmarca en los procesos de orientación y trayectorias de inserción de adultos.

https://orcid.org/0000-0002-0059-9741

María Paz Sandín Esteban, Instituto de Investigación en Educación. Facultad de Educación, Universitat de Barcelona, España

La Dra. María Paz Sandín Esteban es Profesora Titular de la Facultad de Educación de la Universitat de Barcelona, España. Su línea de investigación cualitativa ha contribuido al desarrollo de la indagación narrativa en el campo de la enseñanza y el aprendizaje, la resiliencia y el éxito educativo.

https://orcid.org/0000-0003-1836-6126

Published

2024-10-31

How to Cite

Díaz Pacheco, C. M., Conejeros Solar, M. L., Llanes Ordóñez, J., & Sandín Esteban, M. P. (2024). Subjective Well-Being in the trajectories of immigrant schoolchildren in three Chilean schools. Psicoperspectivas, 23(3). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol23-Issue3-fulltext-3302
Loading...