TransBank POS machines and bill receipts: Socio-technical mediations in the normalization of tipping

TransBank POS machines and bill receipts: Socio-technical mediations in the normalization of tipping

Authors

  • Juan Felipe Espinosa-Cristia Facultad de Economía y Negocios, Universidad Andrés Bello, Viña del Mar
  • José Ignacio Alarcón Ministerio de Salud, Santiago, Chile

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1675

Keywords:

interaction systems, marking of money, socio-technical mediation, tipping, TransBank

Abstract

Chile understands the tip as an economic reward that exceeds the amount established for the payment of a service and is typically communicated during ‘table service.' In Chile, payments are facilitated by a system offered by the company TransBank. This system allows six million Chileans to use debit and credit cards to pay for goods and services. This study offers a reading of the technical mediation of tipping by ‘POS' (Point of Sales) systems. The framework of the study is based on the reading of economic sociology and the concepts of the actor-network theory. The research was conducted using an ethnomethodological-systemic approach to interactions between customers and waiters, employing methods of participant observation and semi-structured interviews in restaurants and cafés located in Santiago, Chile. The results show that information technologies like TransBank's POS system and manual technologies like bills must be understood as devices that normalize not only the delivery but also the amount of the tip, based on organizational and interactional dimensions that contextualize the tipping phenomenon.

Author Biographies

Juan Felipe Espinosa-Cristia, Facultad de Economía y Negocios, Universidad Andrés Bello, Viña del Mar

Juan Felipe Espinosa-Cristia estudió Administración en la PUCV (Chile), Master en Negocios por la Pontificia Universidad Católica de Chile y Doctor en Estudios de las Organizaciones en la University of Leicester (Inglaterra). Su actual área de investigación se centra en comprender la producción de conocimiento científico en Chile realizando estudios de las prácticas científicas en laboratorios, utilizando enfoques como el análisis de la conversación y la etnometodología. Anteriormente, estudió mesas de dinero y sistemas de transacciones bancarias como organizaciones también con enfoques etnometodológicos.
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5629-6328

José Ignacio Alarcón, Ministerio de Salud, Santiago, Chile

José Ignacio Alarcón es licenciado en sociología y sociólogo por la Universidad Católica Silva Henríquez (Chile). Fue además becario CONICYT Magister Nacional 2015-2017. Posee el grado de Magister en Análisis Sistémico aplicado a la Sociedad por la Universidad de Chile. Su área de investigación es el dinero y la sociología económica.

Published

2019-07-09

How to Cite

Espinosa-Cristia, J. F., & Alarcón, J. I. (2019). TransBank POS machines and bill receipts: Socio-technical mediations in the normalization of tipping. Psicoperspectivas, 18(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1675
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