Analysis of diversity in syllabi of Primary Education initial teacher training

Analysis of diversity in syllabi of Primary Education initial teacher training

Authors

  • Cecilia Millán La Rivera Universidad Católica Silva Henríquez
  • Gustavo González-García Universidad Católica Silva Henríquez
  • Andrea López Barraza Universidad Católica Silva Henríquez
  • Ruby Vizcarra Rebolledo Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Luis Reyes Ochoa Facultad de Educación. Universidad Católica Silva Henríquez. Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS)

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue1-fulltext-2870

Keywords:

diversity, inequality, initial teacher training, Primary Education pedagogy

Abstract

This research is framed in the context of profound inequalities existing in Chile, which mainly affect groups classified as diverse: women, native peoples, sexual dissidences, poverty conditions, migrants, among others. In this context, we were interested in knowing how initial teacher training contributes to perpetuate this reality through the mention of these groups in the syllabi. This is a qualitative study in which we reviewed all the course programs (298) of Basic Education Pedagogy course of six Chilean universities, selecting those mentioning the word ‘diversity' or some group associated with it. From this totality, we analyze the mention of groups associated with diversity and the purpose of this mention. We conclude that diverse groups are mentioned in a limited way and in few courses, being found only in 46. The only group present in all the institutions is Special Educational Needs (SEN). Finally, positive valuation predominates regarding to gender diversity, native peoples, social class, migrants and sexual diversity, without considering their tensions, conflicts, discrimination and the inequality they experience.

Author Biographies

Cecilia Millán La Rivera, Universidad Católica Silva Henríquez

Investigadora y docentes del Centro de Investigación para la Transformación Socioeducativa (CITSE). Universidad Católica Silva Henríquez. Doctora en Ciencias Antropológicas de la Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa, México. Investigadora del Proyecto Alternativas pedagógicas y prospectiva educativa en América Latina (APPEAL-México) y del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS).

 

Gustavo González-García, Universidad Católica Silva Henríquez

Doctor en Ciencias de la Educación y Profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica. Académico Investigador del Centro de Investigación para la Transformación Socioeducativa (CITSE), Universidad Católica Silva Henríquez. Director Nacional alterno del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS).  Investiga temas acerca de educación para la justicia social, pedagogías con relevancia y pertinencia cultural, metodologías cualitativas e indagación narrativa. Formador de docentes a nivel inicial y continuo.

Andrea López Barraza, Universidad Católica Silva Henríquez

Investigadora y académica del Centro de Investigación para la Transformación Socioeducativa (CITSE).Universidad Católica Silva Henríquez. Psicóloga de la Pontificia Universidad Católica de Chile y Ph.D. in Educational Leadership, New York University.  Investigadora del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS). Investiga temas sobre Formación Ciudadana Escolar, Involucramiento Cívico y Participación Juvenil.

Ruby Vizcarra Rebolledo, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesora de Filosofía y Doctora en Ciencias de la Educación. Como académica de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile, realiza docencia, investigación y dirección de tesis. Ha indagado y publicado en temas relacionados con Calidad de la Educación, Cambio en Educación, Desarrollo de la Creatividad, Diversidad, Interculturalidad.

Luis Reyes Ochoa, Facultad de Educación. Universidad Católica Silva Henríquez. Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS)

Académico, Facultad de Educacion, Universidad Católica Silva Henríquez. Miembro del Centro de Investigación en Educacion para la Justicia Social (CIEJUS). Doctor en Didáctica y Organización Educativa, Universidad de Sevilla. Magister en Educación mención Curriculum Educacional,  Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, UMCE. Profesor de Educacion Religiosa para la Enseñanza Media, IPES Blas Cañas.  Posee una amplia experiencia como formador de profesores a nivel de formación inicial y continua.

Published

2023-03-12

How to Cite

Millán La Rivera, C., González-García, G., López Barraza, A., Vizcarra Rebolledo, R., & Reyes Ochoa, L. (2023). Analysis of diversity in syllabi of Primary Education initial teacher training. Psicoperspectivas, 22(1). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue1-fulltext-2870

Similar Articles

Loading...