Going to college and having children: Challenges of emerging adulthood

Going to college and having children: Challenges of emerging adulthood

Authors

  • Diego Portilla-Saavedra Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile - Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Santo Tomás, Chile.
  • Consuelo Cruz-Riveros Escuela de Enfermería, Facultad de Salud, Universidad Santo Tomás, Chile -Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile.
  • Felipe Ponce-Correa Programa de Doctorado en Psicología, Escuela de Psicología y Filosofía, Universidad de Tarapacá, Chile
  • Lorena Gallardo-Peralta Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales, Facultad de Trabajo Social, Universidad Complutense de Madrid (España) - Escuela de Psicología y Filosofía, Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas, Universidad de Tarapacá

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue2-fulltext-2295

Keywords:

affectivity, Chile, life satisfaction, social support, stress, university students

Abstract

Although emerging adulthood and the college population have been extensively studied in the literature, little research has focused on measures of stress, subjective well-being, and social support in young people who have children in addition to being college students. The transitions of emerging adulthood are especially significant when one is both a college student and a parent. The aim of this article was to analyze stress, subjective well-being (life satisfaction and affectivity) and social support in university students with or without children in northern Chile. The sample consisted of N = 625 university students aged 18 to 25 years. A binary logistic regression model was used to analyze the variables and the dichotomous category of having or not having children. It was concluded that, despite the fact that university students with children presented stress indexes in a significant range, they also maintained a positive affectivity, and it seems that this characteristic helps them to face the convergence between higher education and parenthood.

Author Biographies

Diego Portilla-Saavedra, Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile - Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Santo Tomás, Chile.

Psicólogo, Magister en Intervención Socio jurídica en Familia, Doctorando en Psicología en Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile. Profesor Asistente en Escuela de Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Santo Tomás, Chile.

Consuelo Cruz-Riveros, Escuela de Enfermería, Facultad de Salud, Universidad Santo Tomás, Chile -Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile.

Enfermera, Magister en Salud Publica, Doctorando en Escuela de Psicología, Facultad de Humanidades, Universidad Católica del Norte, Chile. Profesora Asistente en Escuela de Enfermería, Facultad de Salud, Universidad Santo Tomás, Chile.

Felipe Ponce-Correa, Programa de Doctorado en Psicología, Escuela de Psicología y Filosofía, Universidad de Tarapacá, Chile

Psicólogo, Doctorando en Psicología, Escuela de Psicología y Filosofía, Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas, Universidad de Tarapacá, Chile. Psicólogo Clínico Hospital Dr. Juan Noé Crevani, Arica, Chile.

Lorena Gallardo-Peralta, Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales, Facultad de Trabajo Social, Universidad Complutense de Madrid (España) - Escuela de Psicología y Filosofía, Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas, Universidad de Tarapacá

Trabajadora Social, Magíster en Psicología Social y Doctora en Trabajo Social, Profesora e investigadora en el Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales, Facultad de Trabajo Social, Universidad Complutense de Madrid (España). Investigadora externa, Universidad de Tarapacá.


Published

2022-02-28

How to Cite

Portilla-Saavedra, D., Cruz-Riveros, C., Ponce-Correa, F., & Gallardo-Peralta, L. (2022). Going to college and having children: Challenges of emerging adulthood. Psicoperspectivas, 21(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue2-fulltext-2295
Loading...