Political subjectivities of early childhood living in the context of armed conflict: Agency collective narratives

Political subjectivities of early childhood living in the context of armed conflict: Agency collective narratives

Authors

  • María C. Ospina-Alvarado Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud- Cinde - Universidad de Manizales
  • Sara V. Alvarado-Salgado Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud-CINDE-Universidad de Manizales
  • María A. Fajardo-Mayo Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud-CINDE-Universidad de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol17-Issue2-fulltext-1186

Keywords:

agency, children, early childhood, peace-building, play, policy, political subjectivity, war

Abstract

The Colombian armed conflict is one of the longest and most complex of the world. It has had relevant impacts on early childhood social construction. The article is based on a research project oriented towards the comprehension of how children in early childhood, whose families come from contexts of armed conflict, and their relational agents, create memories and promote peace-building processes. Theoretically, the study uses Social Constructionism, and its orientation to collective narratives to create realities; and Political Socialization to comprehend political subjectivities. The methodology of the study is qualitative, using ontological political hermeneutics -narrative study with categorical analysis of narratives, which promote social change-. There were implemented 7 creative workshops with 34 girls, 26 boys, 55 teachers, 54 mothers, 3 fathers, 5 grandmothers, 1 sister, and with 6 men and 5 women from social organizations who came from the contexts of armed conflict; participants that live in Bogotá, Manizales, Medellín, Santa Marta, and Villa Rica. The results and conclusions explain the relational constitution of early childhood, the potential present in narratives for change, and the emergence of the political subjectivity from early years.    

Author Biographies

María C. Ospina-Alvarado, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud- Cinde - Universidad de Manizales

Psicóloga, Universidad de los Andes (Summa Cum Laude). Master en Psicología Clínica, Universidad Javeriana (Orden al Mérito Académico). Candidata PhD en Ciencias Sociales TAOS Institute-Free University of Brussels. Candidata Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud Universidad de Manizales-CINDE. Co-Directora Línea de Investigación “Construcción de las paces”. Investigadora principal de las investigaciones a la base del presente capítulo, del grupo de investigación “Perspectivas políticas, éticas y morales de la niñez y la juventud” (categoría A en Colciencias), Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud Cinde-Universidad de Manizales, del cual es segunda líder. Co-Coordinadora del GT Clacso Juventudes e Infancias.  (mospina@cinde.org.co)

Sara V. Alvarado-Salgado, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud-CINDE-Universidad de Manizales

Psicóloga, Universidad Javeriana. Master en Educación y Desarrollo Social, Doctora en Educación, Nova University-Cinde y Postdoctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales, CINDE, Universidad Católica de sao Paulo, CLACSO. Directora del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud Cinde-Universidad de Manizales y de su Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, dirige la Línea de Investigación en Socialización Política y Construcción de Subjetividades. Directora del Grupo de Investigación “Perspectivas políticas, éticas y morales de la niñez y la juventud” (categoría A de Colciencias). Gerente del Programa de Investigación en el que se inscriben las investigaciones a la base del capítulo e investigadora principal de una de ellas. Coordinadora de la Red Iberoamericana de Postgrados en Infancia y Juventud. Co-coordinadora del GT Clacso Juventudes e Infancias. (s.v.alvarado.s@gmail.com)

María A. Fajardo-Mayo, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud-CINDE-Universidad de Manizales

Terapeuta Ocupacional, Universidad Nacional de Colombia. Magíster en Desarrollo Educativo y Social, Universidad Pedagógica Nacional –CINDE. Co-Investigadora de uno de los estudios en que se basa el presente capítulo. Facilitadora del Programa Nacional “Niños, Niñas y Jóvenes Constructores de Paz”, el cual está a la base del Programa de Investigación en el que se inscriben los proyectos en mención. Docente universitaria. 

Published

2018-07-07

How to Cite

Ospina-Alvarado, M. C., Alvarado-Salgado, S. V., & Fajardo-Mayo, M. A. (2018). Political subjectivities of early childhood living in the context of armed conflict: Agency collective narratives. Psicoperspectivas, 17(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol17-Issue2-fulltext-1186
Loading...